fredag 28 juni 2019

Enkel chimichurri

Har ni ätit chimichurri någon gång? Det är en smaksatt olja som är supergott till grillat kött. Det finns hur många varianter som helst, men det borde vara olja, vinäger, persilja, chili och vitlök i alla, men i lite olika proportioner.

Till midsommar gjorde jag en snabbfixad chimichurri med få ingredienser som jag hade hemma. Dessutom blandade jag ihop allt med stavmixern - snabbt och smidigt (men kanske inte helt korrekt 😀).


Enkel chimichurri

1 dl persilja
0,5 dl citrontimjan
2 klyftor vitlök
2 tsk chiliflakes
0,5 tsk salt
1 dl olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 msk balsamvinäger

Lägg alla ingredienser i en skål.
Mixa och blanda med stavmixern.
Låt stå och dra i 20 minuter.
Servera chimichurrin i en skål.


Det här är ett jättegott tillbehör men fungerar även som en stark och god marinad. Vill man inte ha en sån stark chimichurri så minskar man ner mängden chiliflakes, vill man ha den mindre syrlig minskar man vinägermängden. Perfekt att anpassa efter just dig....eller dina gäster.


I dag firade jag fredagen med att sluta tidigare från jobbet och förlänga helgen med några timmar. Så underbart. En helg som jag kommer att använda till återhämtning och energipåfyllning för att orka sista dagarna innan semestern börjar på riktigt.

Jag tänker (försöka att) bara göra roliga saker - baka, laga god mat, läsa, se någon bra serie och förhoppningsvis även tillbringa tid ute i solen. För nu vill jag ha tillbaka sommarvärmen. I morse när jag cyklade till jobbet var det svinkallt och blåsigt och det kändes verkligen inte som sommar, mer som höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar