tisdag 4 juni 2019

Chokladpannacotta lchf

Till vår senaste grillmiddag med gäster bjöd jag på en lågkolhydrat-efterrätt i form av en chokladpannacotta. För att hålla nere kolhydraterna extra mycket använde jag kakao istället för choklad, eftersom även mörk choklad innehåller socker. I och för sig hade jag kunnat använda nån sockerfri variant, men det kändes skönt att slippa åka på affären och istället använda saker jag ändå hade hemma. Sånt gillar jag!


Chokladpannacotta lchf


5 dl vispgrädde
0,5 dl kakao
2 msk Ica sötströ
3 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten, i minst 5 minuter. 
Häll grädde, kakao och sötströ i en kastrull och blanda ordentligt. 
Låt grädden koka upp och koka ett par minuter. Rör om under tiden. Dra av från plattan. 
Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg i ett av bladen i gräddblandningen. 
Vispa för hand, snabbt så att det inte blir några klumpar. 
Fortsätt på samma sätt med de andra gelatinbladen. 
Häll upp i portionsskålar och ställ i kylskåp under minst ett par timmar innan servering.


Jag serverade pannacottan med vispad grädde och osötade hallon, så fick var o en garnera med de den ville och hur mycket eller lite som helst 😀

Jag tyckte att det blev en liten bismak som jag förmodar var av sötningen. Jag har dock aldrig känt av det förut när jag bakat med Icas sötströ. Isak verkar däremot inte ha känt av nån bismak för han åt många, riktigt många 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar