fredag 12 april 2019

Idas chokladmousse

💖 F.R.E.D.A.G 💖

Efter (ytterligare) en vecka med för lite sömn och vakna nätter känns det sååå skönt med fredag och helg. Jag har dessutom planer på att sluta tidigare idag, för att åka hem o vila så jag orkar vara pigg o njuta riktigt mycket av helgen.

Helg betyder, i alla fall för oss, lite godare mat och kanske nån efterrätt. När Ida fixade 3-rättersmiddag åt oss för några veckor sedan, gjorde hon en supergod chokladmousse till efterrätt som hon garnerade med färska bär.


Idas chokladmousse

2,5 dl vispgrädde
200 g Marabou (mörk) choklad
Bär till garnering

Smält chokladen över vattenbad, låt svalna något.
Vispa grädden ganska löst.
Rör ner en tredjedel av chokladen i grädden. Rör om.
Rör ner ytterligare en tredjedel medan du rör.
Rör sedan ner det sista av chokladen.
Rör till en jämn mousse-smet.
Portionera i glas, muggar eller andra fina efterrättsskålar.
Låt stå kallt i ca 3 timmar.
Garnera med goda bär.


Jag trodde det skulle vara svårt för Ida att smälta chokladen över vattenbad. Men det klarade hon galant alldeles själv. Hon garnerade moussen med jordgubbar och passionsfrukt - så gott.


Nu ska jag väcka Ida och se till att hon tar sig upp istället för att somna om, se'n ska jag cykla i väg till jobbet. Tidig jobbstart=tidig hemgång 🙌

Nu kan vi prata hockey igen, för igår vann - äntligen - Luleå i semifinalserien och reducerade till 1-2 i matcher. Nu har det vänt. Match i Göteborg i morgon!

Ha en underbar fredag - det tänker jag ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar