måndag 15 april 2019

Kantarellbiffar med kantarellsås

I lördags åt vi så goda köttfärsbiffar o sås med smak av kantareller och det var verkligen supersmidigt att göra köttfärssmeten. Jag blandade bara ihop köttfärs och ost och sen lite salt o peppar. Sedan använde jag samma smak på osten när jag gjorde min klassiska ostsås. Måste prova göra köttfärsbiffar med annan ostsmak nästa gång. Så smidigt...


Kantarellbiffar

8 hg köttfärs
200 g kantarellost
1,5 tsk salt
svartpeppar

Blanda ihop köttfärs, kantarellost, salt och peppar.
Forma till biffar och stek i stekpanna.
Låt de ev. gå klart i ugnen


Kantarellsås

100 g kantarellost
2,5 dl grädde
kantareller
salt o peppar

Stek kantareller, krydda. Lägg åt sidan.
Koka ihop ost och grädde på låg värme.
Låt koka ihop några minuter.
Tillsätt kantarellerna.
Smaka av med salt o peppar.


Blir det för tjock sås tillsätter jag lite mjölk på slutet för att späda såsen. Superenkelt att anpassa konsistensen.

Kantarellbiffar, kantarellsås, ugnsstekt potatis, stekt vitkål och sallad
Min tallrik med godsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar