fredag 19 april 2019

Solig och god skärtorsdag

Vilken mysig skärtorsdag vi hade i går. Vi körde som en klassisk kalasdag då vi börjar med fika på eftermidda'n och se'n lite bubbel i väntan på middagen. Solen sken och i vårt underbara altanhörn var det så varmt o skönt, man kunde nästan tro att det var sommar.

Gårdagens fika var en riktigt god marängtårta med en massa mumsigt i. Som oftast använder jag köpt marängbotten eftersom den är äggfri och då tål även Isak den.


När tårtan hade sjunkit undan var det dags att öppna bubblet och som vanligt när solen skiner blir jag sugen på rosévin så då föll valet på rosébubbel förstås. Jag dukade även fram lantchips och den goda romdippen. Grönkålschipsen som jag hade gjort tidigare på da'n glömde jag dock att ta fram och vi fick äta dem till midda'n istället.

Fördelen med att vi har kvar en massa snö är att vi har nära till vinkylen👇


Det var svårt att slita sig från den soliga altanen, men till slut var vi tvungna att gå in och börja med middagen. Det mesta hade jag förberett tidigare på dan, men det tar ändå lite tid att plocka fram allt och några smågrejer behövde även tillagas.


Skärtorsdagsmiddag 2019

löksill
sill med ramslök och citron
gravad lax
skagenröra

ägghalvor med o utan skagen
pestoost-omelett
äggcocotte med spenat

tryffelsalami, lodo o helgskinka
köttbullar
kycklinglår

potatis
sallad med bl.a. grönkål, spenat, tomat och kronärtskockor

cheddarost, ädelost
olivost, pestoost
finn crisp, hård bröd o smörgåsrån
hälla-ut-bröd


I dag när vi vaknade upp till en mulen dag känns det extra bra att vi passade på att vara ute nästan hela da'n igår. Det positiva med att det inte är fin-väder idag är att vi då kan få nånting gjort inomhus. För nu är det dags att ta bort alla vinterkläder o skor och få mer plats i hallen. Härlig vårsyssla.

Glad påsk på er, nu ska jag fortsätta njuta av ledigheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar