måndag 1 oktober 2018

Rödbetsgratäng

Nu är det en härlig tid för rotsaker, i helgen fick ni recept på kålrotsgratäng och nu ska ni få receptet på en rödbetsgratäng. Så goda gratänger men så olika. Den här rödbetsgratängen tycker jag nästan är godast som ensamrätt tillsammans med en sallad.


Rödbetsgratäng

1 kg färska, okokta rödbetor
100 g färsk spenat
150 g fetaost
2 dl grädde
200 g philadelphiaost
2 dl riven ost
salt o svartpeppar

Skala och riv rödbetor.
Blanda tillsammans med spenat och fetaost i en ugnsfast form. 
Rör ihop grädde och philadelphiaost, krydda med salt o peppar, och häll i formen. 
Strö sist över lite riven ost.
Gratinera i 225 °C i cirka 30-40 minuter.


Rödbetor har en söt och ganska tydlig smak och det är en av anledningarna till att gratängen passar bäst som ensamrätt. På ett buffébord skulle den nog göra succé med sin goda smak och fina färg.


Jag som skrev i morse att det var dags att sätta igång med morgonbestyren och sen cykla i väg till jobbet. Men så blev det inte. När jag väckte Ida och frågade om hon hade sovit gott svarade hon ledset "Nej, för jag har så ont i halsen och kan knappt svälja". En snabb titt i halsen var det enda jag behövde för att inse att hon hade riktigt ont, för hon var riktigt svullen, röd och hade beläggning.

Vi åkte till hälsocentralen o tog ett snabbtest för att kolla halsfluss men det var negativt, så förmodligen är det ett virus som vi får vänta ut. Skönt att hon är så stor så hon kan vara hemma ensam, så senare än tänkt tog jag mig i väg till jobbet och hann jobba en massa timmar ändå.

Det är alltid tråkigt att vara sjuk men just nu är det extra tråkigt för till helgen är det dags för säsongens första basket-cup. Vi håller tummarna o hoppas Ida är frisk o pigg till dess, för det vill hon verkligen inte missa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar