lördag 20 oktober 2018

Äppelpaj med mördeg

Vad är bättre än att vakna upp en lördag och planera för nå go'fika? Om det är precis det ni gör så tycker jag att ni ska planera att göra den här äppelpajen som jag bakade till Isaks födelsedag.

Jag fick så mycket beröm för den, så god i sin enkelhet men den har ändå något speciellt. Jag hittade receptet hos Fredriks fika och tänkte "mördeg, är det inte bara vanlig smuldeg". Gissa så glad jag blev när en av gästerna sa "Så god paj, det är som en mördeg". Vilken fullträff!


Äppelpaj med mördeg

Äppelfyllning

5 äpplen
1 msk strösocker
1 tsk kanel

Mördeg

100 g rumsvarmt smör
100 g strösocker
100 g vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver

Kärna ur, skala och skiva äpplena tunt. 
Blanda äpplen med strösocker och kanel och lägg i en pajform på cirka 22 cm i diameter.
Blanda alla ingredienser till degen och arbeta ihop till en deg.
Smula degen över fyllningen.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 40 minuter.
Serveras ljummen med vaniljsås, grädde eller glass.


Äppelpaj gjord på svenska äpplen en solig höstdag är nog bland det bästa och godaste som finns. Passa på nu när affären svämmar över av goda svenska äpplen. Ta gärna en syrlig sort som jag tycker är det godaste att baka med, annars är det risk att det blir för sött.

Äpplen, kanel o socker
Smulad mördeg överst.
Perfekt kalasfika, speciellt till en äggallergiker som inte kan äta tårta.
Ihopknådad mördeg som sedan smulas på äpplena för att bli en supergod paj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar