fredag 5 oktober 2018

Krossad potatis med örter och Västerbottensost

Har ni någon härlig fredagskänsla? Det har jag, men mer om det senare för nu tänkte jag först ge er detta kanongoda recept på potatis. Smakrik, supergod och går att förbereda. Vad mer kan man begära?


Krossad potatis med örter och Västerbottensost

ca 1 kg potatis 
3 msk olivolja (jag valde olivolja med örter)
flingsalt
färska örtkryddor (jag valde citrontimjan och rosmarin)
riven Västerbottensost

Koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten. 
Häll av vattnet och låt potatisen ånga av en stund. 
Lägg potatisarna i en ugnsfast form och tryck till dom lite lätt med hjälp av baksidan på en slev så de krossas en aning. 
Ringla över olja och flingsalt.
Strö över färska örter tillsammans med riven ost. 
Gratinera potatisen i ugnen i 225°C i cirka 25 minuter tills potatisen börjar bli krispig.


Potatisen kan du förbereda genom göra klar allt förutom att tillaga den i ugnen och se'n bara köra klart den i ugnen när det är dags att äta. Sånt älskar jag!

Jag brukar variera örterna med det jag har hemma eller är sugen på och citrontimjan är en storfavorit för mig som jag ofta använder.

*****************

Jag har sån härlig känsla i kroppen och det beror nog inte bara på vetskapen att det är fredag och helgen närmar sig med stormsteg utan det hänger nog ihop med min lugna morgon också. Fast egentligen började det i går med en supermysig eftermiddag hos mina föräldrar där vi gjorde ett riktigt storkok köttsoppa som vi sedan njöt av. Köttsoppa med klimp är ju sååå gott. 


Efter att ha börjat klockan sex hela veckan kände jag igår att jag var förtjänt av och behövde en sovmorgon. Men inte sov jag speciellt länge i morse istället gick jag upp och bakade en kanelbullekladdkaka till jobbet (recept kommer) och åt frukost framför Nyhetsmorgon. Skön start på dagen! 

Oftast är det inte att sova som är det viktiga utan det är att få ta det lugnt och slippa börja dagen med stress. Måste bli bättre på att ta det lugnt på morgonen. Förmodar att de på jobbet tycker att det är helt ok att jag tar sovmorgon om det alltid betyder att jag kommer med nybakat 😀

Min feel-good-dag kommer fortsätta med After Work med en kompis, en italiensk AW som jag har varit sugen att prova ett tag. Förra gången jag försökte få med min kompis då skulle hon till Italien och fick äta riktig italiensk mat istället. Lite kul faktiskt.


Nu är min sovmorgon slut och jag ska åka i väg till jobbet.
Ha en bra fredag!

**********

Missa inte att rösta på mig och Matro i Matbloggsprisets Folkets Val.
Du röstar genom att gilla min bild i tävlingsinlägget på Matbloggsprisets fb-sida.

Tack på förhand🙏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar