måndag 22 oktober 2018

Godaste lchf-kladdkakan

Måndagar efter stressiga helger är inte roliga, men det har faktiskt gått riktigt bra i dag. Med mitt stressiga tempo just nu är det tur att jag tycker om mitt jobb. Annars hade det varit väldigt jobbigt. Nu är inte det jobbiga att jobba, utan det jobbiga är att jag är ledig för lite. Det är faktiskt en stor skillnad på det. Men jag längtar redan till nästa helg då jag kommer vara jätteledig.

I dag när jag kom hem vid sju från jobbet blev det inte mycket till middag, utan en kopp te och en äggmacka. Hade jag haft nå godsaker hemma så hade jag nog tagit det också, men nu fick jag endast drömma mig tillbaka till den här goda lchf-kladdkakan. Den blev så perfekt!


Godaste lchf-kladdkakan

150 g smör
150 g sockerfri eller mörk choklad 85%
1,5 dl vispgrädde
3 ägg
1,5 tsk kakao

Smält smöret i en kastrull tillsammans med chokladen, bruten i bitar.
Rör tills allt har smält.
Vispa ägg och grädde till skum.
Rör ned kakao och vänd ihop chokladsmöret med ägg-grädden.
Smörj en form ca 20 cm i diameter.
Grädda i 200 grader i ca 10 minuter. Kakan får gärna vara kladdig i mitten.
Låt svalna och servera med grädde och bär.


Jag har några olika recept på kladdkakor utan mjöl och socker, men det här är min favorit. Alltså den blev så god med en perfekt konsistens. Tillsammans med en klick grädde och hallon blir det bara såå gott.


Tyvärr blev det ingen veckomatsedel den här veckan. Jag varken orkade eller hann fixa det i går, så jag hoppas ni kan vänta nästan en vecka med en ny matsedel. Annars finns det en massa veckomatsedlar här som ni kan inspireras av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar