söndag 1 juli 2018

Kall örtsås

På vårt student- och midsommarfirande serverade jag denna örtsås till det kalla marinerade köttet och kycklingen.


Kall örtsås

0,5 dl packade basilikablad
0,5 dl packade blad av bladpersilja
0,5 dl packade blad av oregano
1 vitlöksklyfta
0,5 dl olivolja eller kallpressad rapsolja
1,5 krm salt
1 krm svartpeppar
2 dl turkisk yoghurt

Lägg basilika, persilja och skalad vitlöksklyfta i en matberedare.
Tillsätt olja, salt och peppar. 
Mixa till en grön sås.
Blanda örtoljan med yoghurt.

Ett litet annorlunda sätt att göra kalla såser på eftersom man här gör gör en örtolja först. Men det är inte speciellt krångligt och olivoljan blir en extra krydda till såsen.

***********

Vilka härliga sommardagar vi har nu och jag verkar börja min semester helt i rätt tid. Kommande vecka visar bara stora solar varje dag. Precis som jag vill ha det! Ingen högsommarvärme men det gör inget för när solen är framme blir det ändå tillräckligt varmt. Jag har inte så höga krav 😀

Olivia mår så himla mycket bättre nu, hon kan t.o.m äta utan problem. Så himla skönt! Nu gäller det bara att orken ska komma tillbaka till henne så hon slipper känna sig så matt. Jag håller henne sällskap med att ta det lugnt 😀 Perfekt början på semestern för förra veckan tog verkligen på krafterna för mig. Men snart måste jag ladda om för nytt kalas, på lördag är det dags för Ida att bli 11 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar