onsdag 11 juli 2018

Marängtårta med blåbär

Vill ni ha recept på världens enklaste tårta?

Den här tårtan är sååå enkel att göra och så god trots att det är köpes-grejer och det bästa av allt - den är ägg- och glutenfri. Köpt maräng är rejält sött, men med en massa bär och grädde så jämnar det ut sig.


Marängtårta med blåbär

1 förpackning färdiga marängbottnar
3 dl grädde
blåbär

Lägg en marängbotten på ett tårtfat.
Vispa grädden, bred ut hälften på tårtbotten.
Strö på mycket blåbär.
Lägg på nästa marängbotten.
Bred på resten av grädden och garnera med en massa blåbär.

En av tårtorna på våra kalas är nästan alltid med köpta marängbottnar för då kan både gluten- och äggallergiker äta åtminstone av en tårta. Smart, va?

Ibland har jag, som här, bara bär och grädde i tårtan, ibland har jag även en chokladkräm tillsammans med grädden och bären och ibland har jag inga bär alls utan blandar daim i grädden.

Den här bjöd vi på Idas 11-årskalas
Gott med mycket blåbär

Jag har redan börjat fundera vilka tårtor jag ska bjuda på, på mitt egna kalas nästa vecka. Men jag har faktiskt inte kommit på nån som känns klockren. Men jag har ju en vecka kvar att fundera så jag lär nog komma på några smarriga godsaker.

Eller så skippar jag tårtor och bjuder på en massa olika bärpajer istället. Nää det tror jag inte, för det är ju klart att man måste ha tårta när man fyller år. Eller hur? Nån paj blir det kanske, men inte endast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar