måndag 30 juli 2018

Grillade grönsaker med mozzarella

Gårdagens middag blev grillade kycklinglårfiléer...igen. Hur gott är inte det? Så mycket saftigare än kycklingbröstfiléer. Till kycklingen grillade vi grönsaker som vi la upp på ett fat tillsammans med tomater och mozzarella. Så gott och somrigt!


Grillade grönsaker med mozzarella

1 zucchini
2 paprikor, gärna i olika färger
4 färska små lökar
olivolja
örtsalt
2 förp mozzarella
körsbärstomater

Skär grönsakerna i mindre bitar.
Blanda runt med olivolja och örtsalt.
Grilla några minuter i en grillwok så de mjuknar något men har lite tuggmotstånd kvar.
Om du inte har en grillwok kan du grilla i större bitar/skivor och 
sedan skära i mindre bitar när de är färdiggrillade.
Lägg upp på ett fat och toppa med mozzarellabitar och halverade tomater 
och ev. basilika eller någon annan god örtkrydda.

Vi grillade löken hel och den tog lite längre tid på sig så grönsaksfatet i övrigt hann bli färdigt så då lät vi löken vara kvar hel och serverade den på sidan om. Men det hade nog varit riktigt gott att ha den tillsammans med de övriga grillade grönsakerna.

Grillade kycklinglårfiléer och grönsaker.
Grillade grönsaker, tomater och mozzarella. Mums!

Så himla varmt det är i dag trots att det är alldeles mulet. Varmt o fuktigt! Jag väcktes tidigt i morse/natt av regn o åska, det vräkte ner ett tag men sedan har det inte regnat något mer och prognosen säger att det ska vara rgnfritt i dag. Vi får väl se.

Måste cykla in till stan för att fylla på mitt teförråd men jag vill vara säker på att det inte börjar regna innan jag ger mig av. Kanske tar o vilar ett tag först för det blev inte många timmars sömn i natt pga nattgäster, ungdomar på vift och regn o åska. Tur att jag har semester så jag kan vila när jag vill 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar