tisdag 31 juli 2018

Mjölkchokladkladdkaka

Nån dag före min födelsedag bakade jag en kladdkaka med choklad och inte bara kakao i som jag hade tänkt ha på mitt kalas, men när jag skulle lossa den från formen och frysa in den så satt halva kakan kvar i formen. En trasig ful kaka vill jag absolut inte bjuda på när det är fest o kalas, hur god den än är. 

Men familjen blev inte speciellt ledsna då de var "tvungna" att äta upp en ful kladdkaka, för egentligen är ju smaken viktigare än utseendet. Och god det var den!


Mjölkchokladkladdkaka

100 g smör
100 g mjölkchoklad
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Smält smör. Bryt chokladen i bitar och lägg i smöret så det smälter. 
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Rör ner i äggsmeten.
Rör sedan ner smör- och chokladblandningen.
Smörj och bröa formen. Häll i smeten. 
Grädda i 200 grader i ca 12-15 min.

Att använda choklad och inte bara kakao i kladdkakan gör den så himla god och den brukar bli perfekt kladdig och inte minsta torr. Den känns enklare att lyckas med. 

********************

På dagens agenda står lite småfix inför morgondagens grillknytis hos oss, handla lite, förbereda lite, städa lite. Se'n ikväll blir det Pinchos med två gamla kompisar nu när vi alla är i Luleå och vi lär som vanligt avsluta på något ställe med godare te än på restauranger. 

Vi är alla tedrickare och ingen av oss vill ha gula Lipton som verkar vara den enda tesort som restauranger känner till. Hur svårt kan det va? (Jag vet inte vad just Pinchos har för te men av erfarenhet så vet jag att många restauranger har dåligt och dyrt te)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar