tisdag 23 maj 2017

Sprött fröknäcke

Jag har en massa olika varianter på fröknäcke på bloggen men det här är nog det godaste av dem alla. Det blev så otroligt sprött och gott så de två omgångar jag bakade i helgen är nästan slut redan och det är dags att baka nya.


Sprött fröknäcke

1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
0,5 dl hela linfrön
0,5 dl pumpakärnor
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
0,75 tsk salt
2,5 dl kokande vatten
0,5 dl rapsolja
Lite flingsalt att strö över

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. 
Koka upp vattnet. 
Häll vattnet och oljan över fröblandningen, rör om ordentligt.
Häll upp smeten på en plåt med bakplåtspapper.
Lägg ett annat bakplåtspapper på smeten och tryck ut tunt över hela plåten.
Strö över lite flingsalt.
Grädda på 150 grader i 45 minuter. Ta ev. ut och skär i bitar. 
Låta dem sedan torka i ugnen på 50-75 grader nån timma eller två så blir de extra spröda.

Smeten var mycket mer rinnig än vid de andra recepten jag har så jag trodde jag hade misslyckats. Men icke, det blev ju kanonbra. Det är så begärligt, har man väl börjat äta kan man inte sluta. Bästa snackset till fredagsmyset - krispigt, salt och gott!

Efter 45 minuter tar jag ut plåten och kör med pizzaskäraren för att få rutor av fröknäcket. Men det går lika bra att bryta i bitar när det är helt klart om man hellre vill det.

Det var så gott så det passade in på söndagens fikabord. Perfekt med lite salt till allt det söta.


Känns som det kan bli en bra dag det här - solen skiner, bara 1,5 dag kvar till långhelg och det finns hopp om sommar då gräset har börjat bli grönt, rabarbern växer och det är ljust större delen av dygnet. Äntligen!

Långhelgen ska jag använda till att baka och laga lite mat till två kommande fester. Min kommande drinkkväll är bokad och nästan färdigplanerad. Isaks examensfest däremot är mer svårplanerad då festobjektet själv inte vet om han ska vara hemma eller vara med kompisarna. Men jag ligger i startgroparna när han väl har bestämt sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar