måndag 29 maj 2017

Hälla-ut-bröd

Det här är mitt favoritbröd till fest och står ofta på vårt buffébord. Det är superenkelt att göra med få ingredienser och passar perfekt till mat. Inför stora fester då jag ska bjuda på många olika saker så bakar jag detta bröd i förväg och fryser ner för att sen ta upp på festdagen då jag har fullt upp med annat. Det blir inte lika gott som när det är nybakat, så klart, men det är helt ok ändå.


Hälla-ut-bröd

0,5 pkt jäst
2 tsk salt
4 dl fingervarmt vatten
8-9 dl vetemjöl (special)

Smula ner jästen i en degbunke. 
Lägg i salt, slå på litet av vattnet, rör ut jästen och häll i resten av vattnet.
Häll i allt vetemjöl och rör ihop degen med en trägaffel. Degen blir ganska lös.
Jäs degen under bakduk i ca 1-1,5 timme.
Häll försiktigt upp degen i en ugnsform eller liten långpanna med bakpapper.
Låt den jäsa i 15 minuter och sätt under tiden ugnen på 250˚.
Grädda längst ner i ugnen i 15 minuter.
Sänk sedan värmen till 125˚ och fortsätt grädda i ca 40 minuter.
Låt brödet svalna på ett galler.

Jag gör ofta dubbel sats, på ett helt jästpaket, och sätter degen i två olika ugnsformar. Perfekt att baka lite extra så att man får över några skivor för brödet är även jättegott att rosta, så dagen efter festerna har vi ofta go-frukost då vi rostar detta bröd och äter med smör o ost (och marmelad när det är riktig lyx).

Ett stort bröd som jag ofta delar på längden innan jag skär upp skivor att bjuda på.
Det blir bättre storlek på skivorna på så sätt.

Eftersom jag slutade tidigt i dag passade jag på att tvätta fönstren så nu känner jag mig sååå duktig. I och för sig har jag insidan kvar men jag har plockat undan i alla fönster så när jag har skrivit klart till er och druckit upp min tekopp är det bara att sätta igång.

När alla fönster är tvättade ska jag ligga och slappa i soffan resten av kvällen. Har blivit lite väl lite av det senaste tiden och jag känner jag måste dra ner på tempot en aning nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar