fredag 12 maj 2017

Chokladpavlova

Det här kan vara det godaste jag vet. 
En massa choklad tillsammans med grädde och bär. Ja ni hör - kan det blir bättre! Låt er inte skrämmas av det långa receptet för det är inte så krångligt som man kan tro. Och det bästa av allt man kan förbereda!


Chokladpavlova med chokladkräm

Marängbottnar

5 äggvitor
2 dl socker
0,5 dl kakao
1 msk majsstärkelse
1 tsk vitvinsvinäger

Vispa äggvitor till hårt skum.
Tillsätt sockret lite i taget under vispning tills det blir en blank och hård maräng.
Sikta ner kakao och majsstärkelse.
Tillsätt vinäger och vänd försiktigt runt med en slickepott tills allt är blandat.
Rita upp två rundlar på bakplåtspapper, 20 cm i diameter.
Bred ut smeten i rundlarna.
Grädda 1 timme i 150 grader.
Stäng av ugnen och öppna luckan på glänt.
Låt bottnarna stå kvar i ugnen till den är kall.

Chokladkräm

0,75 dl strösocker
3 msk majsstärkelse
3 äggulor
1 tsk vaniljsocker
3,5 dl mjölk
100 g mörk choklad
25 g smör

Blanda socker och majsstärkelse i en skål.
Rör ner äggulor och vaniljsocker.
Koka upp mjölken och rör ner i ägguleblandningen.
Rör om och häll tillbaka blandningen i kastrullen.
Värm under omrörning tills krämen tjocknar.
Hacka chokladen och rör ner i krämen tillsammans med smöret.
Rör tills allt smält 
Låt krämen kallna i kylen.

Servering

3 dl vispgrädde
blåbär
physalis

Vispa grädden.
Lägg ihop bottnarna med grädde och hälften av chokladkrämen emellan.
Toppa med chokladkräm och grädde.
Garnera med frukt o bär.
Låt stå någon timme innan servering.

Jag älskar att förbereda saker för att slippa stressa in i det sista och då är den här tårtan en perfekt efterrätt. När jag ska bjuda på chokladpavlova gör jag marängbottnarna och chokladkrämen dagen innan, jag förvarar sedan bottnarna i ugnen eller annan torr plats och krämen får stå i kylskåpet. På festdagens morgon monterar jag ihop tårtan men jag avvaktar med garnering tills det är dags att servera och äta.

Jag brukar servera grädde och bär på sidan om så att den som vill kan fylla på med de godsakerna.

Physalis är både gott och effektfull på tårtor
Chokladmarängbottnar, chokladkräm och grädde.
Så här får den stå i kylskåpet från festdagens morgon tills det är dags att garnera och äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar