måndag 15 maj 2017

Sojapenslade kycklinglår

Passa på att köpa kycklinglår då det är billigt (som det ofta är) och få till riktigt billiga middagar. Kom ihåg att krydda kyckling med skinn lite extra så att det får ordentlig smak. När man tror att man har kryddat lagom då kan man krydda lite till så brukar det bli bra.



Sojapenslade kycklinglår

2 kg kycklinglår
0,5 citron
0,5 dl smält smör
salt, peppar
kinesisk soja
Till grytan
0,5 gul lök, i klyftor
1 st morot, i bitar
2 dl vatten
1 msk kycklingfond

Gnid in kycklinglåren med citronhalvan. 
Blanda smöret med kryddor och soja och pensla runt om kycklinglåren. 
Lägg lök, morötter, vatten och fond i en botten på Crock pot-grytan. 
Lägg kycklinglåren ovanpå.
Tillaga på låg effekt i 5 timmar.
Kontrollera att kycklingen är klar genom att se att skära ett snitt för att se att vätskan är klar och köttet vitt.

Det blev god smak på kycklingen med den här kryddningen så den kommer jag använda mig av fler gånger. Har ni ingen Crock pot kan ni tillaga kycklingen i ugnen så klart. Men jag älskar verkligen min Crock Pot där maten sköter sig själv och blir supergod. Vid middagsbjudningar är det extra perfekt för då är ugnen ledig till annan matlagning eller bakning.

Redo att tillagas i många timmar för att bli möra o goda.

I dag hade vi äntligen lite sol på altanen när jag kom hem från jobbet och tack vare vårt fina lä-hörn blev det så pass varmt så vi kunde sitta ute o äta middag. Oj så efterlängtat och oj så härligt. Men alltså när ska vi få någon riktig värme?! Prognosen lovar ingen värme så jag känner mig lite smådeppig. Mitten av maj och rent ut sagt så är det skitkallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar