tisdag 9 maj 2017

Äggmuffins och räksallad

Trots att det är snart är kväll tänkte jag tipsa om en god  och snabbfixad lunch. Perfekt när man är på språng. Jag har nästan alltid en massa äggmuffins i kylskåpet, de är så goda och användbara. På vardagar tar jag med två stycken till jobbet och äter som de är till frukost. 

Men till lunch då man kanske vill ha lite mer eller roligare kan man använda dem som ett tillbehör. Som här med räksallad och grönsaker. Supergott!


Äggmuffins

Smörj en muffinsplåt. 
Knäck ett ägg per hål. 
Salta o ev. peppra lite. 
Rör om gulan lite.
Strö ev. lite riven ost på
Tillaga i 200 grader i 10 minuter. 
De stelnar lite på eftervärme så gör inget om de är lite lösa när du tar ut dem från ugnen.

Det smakar som en blandning av stekta ägg och omelett men det går ju så mycket fortare att göra många när man kan göra dem samtidigt i ugn. Det bästa av allt - man slipper stekoset.

Ät som de är eller med goda tillbehör, t.ex. räksallad, skagenröra, bacon, skinka och/eller grönsaker.

Räksallad kan man blanda ihop lite snabbt med räkor, crème fraîche, majonnäs och kryddor. Sen kan man göra mer avancerade om man vill och man kan även göra det enklare genom att köpa en burk med färdig räksallad 😀

2 kommentarer:

  1. Ska göra detta till mors dag, smörjer du muffinsform en eller har du i pappersformar. Tack för receptet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag smörjer muffinsplåten, dvs jag har inga pappersformar. Ska ändra lite i beskrivningen så att det förhoppningsvis blir klarare vad jag menar.

      Radera