söndag 25 september 2016

Pestobiffar med mozzarella

Nu har jag äntligen satt mig vid datorn och kan ge er receptet på gårdagens hastmiddag som blev en succé. Ont om tid och inget förberett då är det perfekt att ta upp ett platt paket köttfärs från frysen som tinar fort i kallvatten.


Pestobiffar med mozzarella

1 kg köttfärs
4 msk röd pesto
1 msk sambal oelek
1 msk basilika
 0,75 dl vatten
1 ask små mozzarellabollar
salt o peppar

Blanda ihop köttfärs, pesto, sambal, basilika och vatten.
Smaka av med lite salt och peppar.
Forma till biffar runt en mozzarellaboll.
Stek några minuter på varje sida.

Jag var sugen på de italienska smakerna mozzarella, röd pesto och basilika, men för att även få lite hetta använde vi sambal också som vi alltid gör i våra succéburgare. Till biffarna åt vi en sallad och en enkel brunsås. 

Leif stekte biffarna i stekpanna och se'n fick de stå i 150 graders ugnsvärme och bli klara medan jag gjorde sås, sallad och dukade.


Brunsås

2,5 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
1,5 msk kalvfond
1 msk soja
salt och peppar


Vispa ihop allt i en kastrull och koka upp.
Låt puttra 5 min och smaka av med salt och peppar.

Enklaste sättet att göra en brunsås! Man slipper krångla med redning, utan kokar bara ihop allt på en gång, låter koka ett tag och sen är det klart.

Firade lördagskvällslugnet med ett glas rödvin till de goda biffarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar