torsdag 22 september 2016

Krämig lchf-kladdkaka

Till Olivias födelsedag provade jag ett nytt recept på lchf-kladdkaka. Det som skiljer från den andra varianten var att det var grädde och lite kakao i den här. Jag tyckte att den här blev krämigare men det kan ju bero på att jag hade den kortare tid i ugnen, en annan form eller annat som också kan påverka resultatet.


Krämig lchf-kladdkaka

100 g smör
100 g mörk choklad 85%
1 dl vispgrädde
2 ägg
1 tsk kakao

Smält smöret i en kastrull.
Bryt ned chokladen och rör ned i det varma smöret, tills det smält.
Vispa ägg och grädde till skum.
Rör ned kakao och vänd ihop chokladsmöret med ägg-grädden.
Smörj en springform 15-20 cm i diameter, gärna med löstagbar kant.
Grädda i 200 grader i 7-10 minuter. Kakan får gärna vara kladdig i mitten.
Låt svalna och servera med grädde och bär.

Min form var nästan 20 cm, nästa gång ska jag prova en lite mindre form för att få lite mer höjd på kakan. Eller så gör jag dubbel sats och använder den här formen. Jag älskar mörk choklad så jag hade en 85-procentig variant, tycker du det blir för bittert och mörkt så kan du välja en 70-procentig istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar