söndag 4 september 2016

Italiensk kyckling med balsamsås

Jag har börjat denna söndag precis som jag sa i går - med vila. Efter en skön sovmorgon har jag fortsatt i lugnt tempo och många koppar te. Älskar dessa lugna morgnar!

Nu ska jag snart äta lite lunch och det blir en kanongod lunch eftersom jag har kvar rester från gårdagens kyckling-middag.


Italiensk kyckling med balsamsås

1 kg kycklingfilé
2 hg lufttorkad skinka t.ex. parmaskinka
2 bollar mozzarella
salt
peppar
torkad basilika

balsamsås

2 msk balsamvinäger
1 msk kycklingfond
1 vitlöksklyfta
2 dl grädde

Dela kycklingfiléerna till två tunnare skivor.
Stek dem i stekpanna och krydda med salt, svartpeppar och basilika.
Skiva mozzarellan.
Lägg en mozzarellaskiva på varje stekt kycklingskiva.
Rulla en skiva skinka runt om kycklingen och mozzarellan. Lägg i en ugnsform.
Blanda ihop balsamvinäger, fond, pressad vitlök och grädde.
Häll såsen runt kycklingen i formen.
Tillaga i 225 grader i ca 15 minuter.

Detta blev så himla gott alltså, inte så konstigt kanske eftersom det är många av mina favoriter i en o samma rätt. Jag tror att det här kan bli nya favorit-rätten ett tag framöver. Så smidigt när man kan förbereda mycket också, för det är ju ingen nyhet att jag älskar mat som går att förbereda.

Jag serverade kycklingen till vitkålspasta och det passade perfekt, så förmodligen är det gott med vanlig tagliatelle eller annan pasta också.

God kyckling, vitkålspasta och sallad. Underbart gott!
Färdigt att montera ihop stekt kyckling, mozzarella och lufttorkad skinka.
Lite sås på detta och sen en kvart i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar