lördag 24 maj 2014

Tacobiffar i ugn

God morgon! 

Tänkte ge er ett middagstips så här på lördagmorgonen. Vi har precis stigit upp och jag tänkte snart duka upp en god helgfrukost med extra allt. Det var länge sedan vi hade en sån frukost men nu känner jag att det är dags igen. Tyvärr har vi inget hembakat bröd, det var evigheter sen jag bakade matbröd, måste nog ta tag i det och baka nå gott. Nästa helg är det ju en långhelg med många långa frukostar.


Tacobiffar
1 kg köttfärs
1 påse tacokrydda (eller gör egen)
1 tsk chilipeppar
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk salt
0,5-1 dl tacossås

Blanda ihop köttfärsen med kryddorna.
Forma till biffar.
Lägg i en smord långpanna och stek ca 15 minuter i 225 grader. 
Tiden beror lite på hur stora biffar du gör.

Det blir en populär smak på biffarna som barnen åt med god aptit. För enkelhetens skull och för att slippa stå i allt stekos så steker jag biffarna i ugnen. Det är så himla smidigt och så gör jag alltid med köttbullar också.

Vi åt biffarna till pasta den här gången men de är även goda till potatis och brunsås. Jag gjorde biffarna nån dag i förväg när jag hade mer tid och sen värmde jag dem på spisen i en sås gjorde på grädde och tacosås. Den såsen blev jättegod och passade perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar