onsdag 19 februari 2014

Hjärtan av kärleksmums

Om nån hade sagt åt mig förra veckan att jag kommer få ligga i soffan och se OS hela dagarna i en hel vecka hade jag tyckt att det var en dröm. Men nu när det är ett faktum skulle jag mer än gärna byta bort soffan och OS mot att få vara frisk.

Nu har dock febern gett med sig lite och jag orkar vara vid datorn ett tag. Men oj vad hängig jag har varit och Ida o Isak har fortfarande 40 graders feber och äter maxdos febernedsättande. Jag har precis berättat för dem att det värsta med att vara mamma det är att se sina barn sjuka. Jag blir så orolig och ledsen när jag ser dem så hängiga.

Men vi kan tänka tillbaka på Alla hjärtans dag då vi alla var pigga och krya. Och vad passar bättre på Alla hjärtans dag än hjärtformade kärleksmums garnerade med hjärtan?


Kärleksmums
Kaka:
4 ägg
5 dl socker
300 g smör
3 dl mjölk
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 msk vaniljsocker

Glasyr:
4,5 hg florsocker
3 msk kakao
75 g smör
7 msk kaffe eller mjölk
Garnering:
kokos
rosa hjärtan

Kaka:
Smält smöret och låt svalna. 
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker i en bunke och sikta ner i äggsmeten.
Tillsätt smör och mjölk och rör om försiktigt.
Häll smeten i en långpanna, smord eller med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 30 min. Låt kallna.

Glasyr:
Smält smöret.
Blanda ihop florsocker och kakao.
Tillsätt det smälta smöret och kaffe eller mjölk.
Rör smidigt.
Bred på den kalla kakan.
Strö över kokos och hjärtan, låt stelna.
Ta ut hjärtan med ett pepparkaksmått (eller skär i rutor).


Kärleksmums eller moccarutor som de också kallas är verkligen en barnfavorit som de flesta barn verkar tycka om. Jag tycker att glasyren är lite väl söt men tycker man den är "hur god som helst" så kan man öka på den lite för jag vet att många andra recept har mer glasyr. Men som sagt var….jag tycker det här är alldeles lagom.

Ida kallade dem för hjärtemums. Ganska passande, eller hur?

Att göra hjärtan är inga problem, utan det är bara att ta ett pepparkaksmått och trycka ut hjärtan. Det är dock en fördel om inte kakan är för hög. Det blir lite spill men det finns säkert nån som kan offra sig och äta upp smulorna som blir över mellan alla hjärtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar