lördag 8 februari 2014

Kycklingtortillatårta

Då är OS igång på riktigt. Visst såg ni Charlotte Kallas silveråk? Så kul! Mindre kul var Slopestyle-finalen. Jag tycker inte om bedömningssporter, jag blir alltid irriterad och arg på domarna. Nu är det ett litet uppehåll tills det är dags för skidskytte och det är dags att återinta soffläget. Men fram till dess bakar jag litegrann.

Här kommer receptet på gårdagens kycklingtortillatårta. Passar perfekt till lite mellomys ikväll.


Kycklingtortillatårta
1 kg kycklingfilé
250 g hackad spenat
1 liten burk majs
2 burkar (à 300 g) chunky salsa
1 liten burk crème fraiche
1 förpackning tortillabröd
125 g mozzarella

Skär kycklingen i små bitar. Stek dem och krydda med salt o peppar.
Blanda ner den tinade spenaten och majs.
Rör ner salsa och crème fraiche.
Låt småkoka några minuter så att allt är genomvarmt.
Smaka av med mer kryddor och ev. chilipeppar om du vill ha mer styrka.
Varva tortillabröd och kycklingröra på en bakpappersklädd plåt.
Stryk på lite salsa på det översta tortillabrödet.
Skär mozzarellan i tunna skivor och lägg överst.
Gratinera i 250 grader i ca 10 minuter.
Skär i 8 tårtbitar och servera med goda tillbehör 
t.ex. feferoni, sallad, majs, salsa, rödlök, gurka, tomat.


Mums tyckte alla förutom Ida. Jag tyckte det var roligt att servera som en tårta istället för rullar som vi brukar göra när vi gör vår "vanliga" kycklingatortilla, som ni hittar recept till här. Jag hade medium Chunky salsa och det blev inte det minsta starkt så jag kryddade med både chili- och cayennepeppar för att få till lite styrka. Nästa gång väljer jag den starka varianten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar