fredag 15 februari 2013

Palsternacks- och potatissoppa

Fredag igen! Kändes som att jag skrev det nyss. Är hemma och slänger i mig lite lunch (rester från gårdagens filegratäng) innan jag ska iväg på utvecklingssamtal med Olivia. Jag räknar med att allt går bra, som vanligt. På jobbet började vi planera sommarsemestrarna så smått och helt plötsligt kändes det inte så långt kvar till sommaren, men sen tittade jag ut på all snö och insåg att det ändå är ett tag kvar.

Förrätten igår på Alla hjärtans dag var en god palsternackssoppa med vitlöksbrödshjärtan, serverade i mina favoritskålar.
Potatis- och palsternackssoppa
4 potatisar (ca 300 g), i tärningar
4 palsternackor (ca 300 g), i tärningar
1 schalottenlök, finhackad
1 msk flytande margarin
2 höns- eller grönsaksbuljongtärningar
1 liter vatten
1,5 dl matlagningsgrädde
2-3 krm salt
peppar

Fräs potatis, palsternacka och lök i fettet i en gryta utan att det tar färg. 
Smula över buljongtärningarna och slå på vatten. 
Låt småkoka under lock tills allt är mjukt, ca 15 minuter. 
Vispa soppan till en slät puré med stålvisp eller kör den i mixer eller med mixerstav. 
Tillsätt grädden, hetta upp igen, smaka av med salt och peppar.

Jag älskar att servera förrättssoppa i mina fina skålar med lock.

Oj vilken god soppa, Ida ville aldrig sluta äta av den. Vilken otur att det bara var en förrätt. Vi åt vitlöksbröd i form av hjärtan till soppan. Vill man så kan man knapersteka bacon och servera i soppan eller krutonger. Men vi valde alltså att ha en slät soppa och servera bröd till.

Dagens middag är inte riktigt bestämd. Men jag tror det blir en räkpasta (inte stek som var planen från början) för jag har tagit upp räkor på tining. Försöker tömma frysen lite för snart åker vi till Jämtland på sportlov och därifrån kommer vi ha både älgkött och blåbär med oss hem. Vet inte riktigt hur vi ska rymma allt nu när vi har en frys mindre (ni kommer väl ihåg att en frysbox gick sönder för oss för några månader sedan.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar