tisdag 19 februari 2013

Lax med ört-ostsås

Olivia är fortfarande hemma men känner sig lite bättre och (peppar peppar) ingen annan har blivit smittad än. Känns som en kamp mot klockan eftersom vi åker redan på fredag. I går kände jag mig lite hängig och trodde att det var förkylningen som var på gång men efter flera koppar varmt te och många timmars sömn så känner jag mig bra i dag. Skönt! Och den här veckan måste jag vara pigg för det är mycket som ska hinnas med på de återstående tre kvällarna - 3 kvällsmöten, tvätta och packa inför skidsemestern med allt det innebär i kläder och utrustning och förbereda matsäck till Isaks friluftsdag och det vi ska ha med oss under bilresan.

Jag ligger lite efter med att ge er recept. Men här kommer i alla fall receptet på den goda lättlagade laxen vi åt för någon vecka sedan.
Lax med ört-ostsås
4 portionsbitar lax
100 g cream cheese med örter (t.ex. philadelphia)
1,5 dl grädde
salt o peppar

Värm ost och grädde i en kastrull. Späd ev med vatten eller mjölk.
Smaka av med salt o peppar.
Servera till ugnsstekt lax (200 grader ca 15 min) och risoni.


Den här sortens sås är så himla enkel och god och går att variera nästan oändligt mycket genom att ändra smaken på osten. Till exempel så använder vi ofta vitlöksost till lövbiff. Ni som har följt mig ett tag har ofta sett att vi äter ostsås :) Den här gången åt vi risoni till laxen, ett tips jag har fått av många, och det var riktigt gott så det lär bli risoni som serveras till fler laxmiddagar framöver.

Nu har jag varit hem en sväng för att hålla Olivia lite sällskap och se till att hon får i sig lite mat. Hon har lite långtråkigt på dagarna, stackarn. Jag tyckte hon kunde börja packa lite men så tråkigt hade hon det visst inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar