onsdag 7 november 2012

Brillat-Savarin på chips

Onsdag - det innebär lill-lördag! Jag brukar inte använda mig av den benämningen på onsdagar för jag tycker faktiskt den är rätt töntig. Vad tycker ni? Men nu kunde jag inte låta bli eftersom jag kommer med tips på ett gott drinktilltugg och drinktilltugg passar bättre på en lördag än mitt i veckan, eller kanske inte. Nu har ni i alla fall några dagar på er att köpa den goda osten Brillat-Savarin så kan ni fixa detta enkla tilltugg till (den riktiga) helgen.

Har ni hört talas om osten Brillat-Savarin? Hittade en beskrivning på nätet: "Brillat-Savarin är en av de mest delikata mjuka ostar som finns, osten tillhör sorten triple-creme och tillverkas av komjölk och grädde." Jag läste även på nätet att en ostbutik rekommenderar att äta denna ost till sourcream- and onionchips. Det lät så knäppt så jag var tvungen att smaka. Och vet ni vad?! Det var en perfekt kombination.


Jag gick till Hemmagastronomi som har det bästa ostsortimentet i Luleå och köpte en bit av denna ost, sen åkte jag till Kvantum och köpte en påse chips :) Jag lät osten stå framme nån timme inför servering så att den skulle bli riktigt krämig och god. Sedan klickade jag en ostbit på chipsen och, voilà, så var ett perfekt drink-tilltugg färdigt. Enkelt och gott! När jag köpte osten frågade jag om de hade hört talas om denna kombination, det hade de inte utan de åt osten tillsammans med en hallon- och chokladmarmelad. Lät inte helt fel det heller.

Nu ska jag dock sätta igång med dagens middag som blir ugnsstekt lax och lchf-stuvad spenat, dvs med grädde istället för mjöl och mjölk. Dessutom ska jag koka en lammgryta ikväll så den får stå och gotta till sig tills imorgon och bli riktigt god. Sen behöver vi bara värma den i morgon när vi kommer hem från jobbet, såå skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar