söndag 4 november 2012

Helstekt kalkon

Jag kan börja dagens inlägg som gårdagens för även idag är det lite grått ute, bara jag är vaken och Leif steg upp tidigt och åkte i väg på älgjakt. Jag var ju lite spydig i gårdagens inlägg om att jag hoppades att de åtminstone skulle se älg för det har ju varit lite si och så med det i år. Men de lyckades faktiskt skjuta en i går, äntligen, efter flera veckor utan att ens se en älg. Undra bara vart vi ska rymma köttet, för vi har inte köpt oss nån ny frys än istället för den som gick sönder.

I fredags när vi firade Isak åt vi helstekt kalkon, gott och festligt. Har ni vågat er på att tillaga kalkon nån gång? Men tanke på att mitt förra recept på helstekt kalkon har gått upp på första plats av mina lästa inlägg så verkar ni ju i alla falla vara några som är lite sugna på att prova.
Helstekt kalkon 10-12 portioner
1 st kalkon, tinad eller färsk, ca 5 kg
1 st citron
0,5 dl smält smör
salt, peppar
kinesisk soja
Fyllning
0,5 påse katrinplommon
1 knippe persilja
2-3 st äpplen, klyftade
Till ugnsformen
5 dl vatten

1-2 msk kycklingfond
1 gul lök, i klyftor
2 st morötter, i bitar
Till såsen
3 dl grädde
mjöl till redning
portvin eller gelé
salt och peppar

Förberedelser
Skölj kalkonen i kallt vatten både in- och utvändigt. Torka med papper.

Dela citronen och stoppa ena halvan i ”halsgropen”. Stoppa fyllningen inuti kalkonen.
Bind kalkonen för att få jämnare fördelning av värmen och för att den inte ska ramla sönder. Lägg låren i kors och knyt. Knyt även så att vingarna håller sig mot kroppen.

Gnid in kalkonen med den andra citronhalvan. 
Blanda smöret med kryddor och soja och pensla kalkonen runt om. 
Lägg lök, morötter och vatten i en långpanna. 
Placera kalkonen på ett galler med ryggen uppåt, ovanpå långpannan.
Stek och ös
Stek i 175 grader. Pensla med smör- och sojablandningen ytterligare en gång efter 20 minuter.
Ös sedan kalkonen var tjugonde minut tills den är klar.
De sista 30-60 minuterna vänder du bröstet uppåt.
Beräkna 30-50 minuters stektid per kg kalkon. 
Kalkonen är klar när innertemperaturen är 80 grader, använd stektermometer. Räkna med att det tar 30-50 minuter per kilo kalkon.
Tranchering och sås
Låt den svalna något innan du skär upp den (trancherar den).
Om du förbereder kalkonen i god tid kan du lägga upp kalkonskivorna på ett ugnssäkert fat och värma i 150 grader innan servering.
Låt kalkonen kallna. 
Tranchera kalkonen och lägg upp på ugnssäkert fat. 
Sila skyn.
Koka upp skyn till såsen och tillsätt grädde och ev. mer buljong till önskad mängd. 
Red av med mjöl. 
Smaka av med salt, peppar och portvin eller gelé. 
Till kalkonen serverade vi kokt potatis, morötter och broccoli, sås, sallad och rödavinbärs- och rönnbärsgelé. Det tog lite drygt 3 timmar för en 5 kilos kalkon att bli klar i ugnen. Det är lite småpyssligt att ösa var tjugonde minut men i övrigt så är det en ganska enkel rätt att tillaga till många. Men tänk på att ugnen är upptagen i flera timmar så planera inte att använda ugnen till något annat inför middagen. Det misstaget gjorde jag då jag skulle värma krustader till förrätten. Vet inte riktigt hur jag tänkte där. Förra gången jag helstekte kalkon så fyllde jag kalkonen med en stuffing men eftersom ingen av oss tyckte stuffingen var nå speciellt så underlättade jag tillagningen den här gången genom att bara fylla med äpplen, katrinplommon och persilja.

Nu är det dags för frukost och komma igång med dagen. Jag blev väckt av två telefonsignaler alldeles för tidigt, men efter lite frukost blir jag nog på bättre humör. Sen ska jag njuta av de sista timmarna av den här helgen. Vad har ni för planer för dagen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar