lördag 2 april 2016

Sesam- och linfröbröd

Nu är mitt sockersug värre än vanligt, för det blev ju inte mindre under påsken. Så nu ska jag dra ner på kolhydraterna igen och på så sätt bli av med detta jobbiga sug efter sött. Wish me luck! Så'n himla tur att det är enkelt att göra lågkolhydrat-bröd och att man kan variera det också för framför allt på helger vill jag gärna ha bröd till frukost.


Sesam- och linfröbröd

1 dl sesamfrön
1 dl krossade linfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
2 dl finriven ost
3 ägg

Blanda alla torra ingredienser och riven ost. 
Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa. 
Häll massan på en bakpappersklädd plåt. 
Bred ut massan med en slickepott. 
Grädda i 225 grader i ca 8 min. 
Låt svalna och skär i bitar.

Det här var ett av de godare försöken jag gjort på lågkolhydratbröd. Jag valde krossade linfrön istället för hela för att det skulle bli mer mjöl-konsistens. Jag undviker ju helst att använda mandelmjöl pga allergi och nu har jag flera bra lågkolhydratbröd utan mandelmjöl. Lycka!

Jag gjorde inte brödet alltför platt för jag hoppades på ett saftigt och luftigt bröd - och det fick jag.

Här ser ni ungefär hur stor plats smeten tog på en plåt. Vill ni ha ett tunnare bröd kan ni bre' ut den mer.
Blev nöjd att jag fick till lite höjd på brödet.
Har man tur så kan man sen njuta av en äggmacka ute i solen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar