lördag 1 februari 2020

Recept januari 2020

Som jag har längtat men nu är februari här och det är dags att sammanfatta recepten från årets första månad. Jag bjöd på en hel del gott i januari och bakade även ovanligt mycket. Kul att jag har kommit igång med det igen. Är lite sugen på att baka något till ikväll då Melodifestivalen drar igång, men tror inte jag hinner för nu är det hockey i drygt två timmar och det vill jag ju inte missa.

Recept januari 2020


Till julaftonskvällen gjorde jag en saffransglass på 3 ingredienser och som är äggfri. Jag använde mitt favoritrecept på glass som jag sedan smaksatte med saffran. Ett perfekt grundrecept som man se'n smaksätter lite hur man vill. Favoriten är nog att krossa chokladkakor och sätta ner i glass-smeten innan infrysning.


Pulled pork i korvbröd med krämig blomkålsremoulad bjöd jag på under glöggminglet i december, men receptet dröjde. Perfekt bufférätt, som lär dyka upp fler gånger hemma hos oss.


Gratinerad hummer åt vi till förrätt på nyårsafton, som så många andra.


Gluten- och sockerfri hjortronkaka frestade jag med i början på januari när många vill dra ner på socker efter julens alla kakor och allt julgodis.


Inför jul bakade jag kanelkakor, som blev en ny storfavorit hos mig. Så enkel men så god.


Jag bjöd på ytterligare en god kall kräm/sås som man enkelt blandar ihop inför middagen och med få ingredienser - Parmesankräm


Jag blev lite nostalgisk när jag kände igen smakerna på den här goda starka fläskfilégratängen med mango chutney


Sockerfria men söta och goda chokladbollar/dadelbollar bjöd Ida på i januari och vi mumsade och njöt.


Torra, gamla och tråkiga pannkakor blev saftiga, fräscha och goda kanelpannkakor


Vi hade som så ofta bruna bananer och dem bakade jag en limpa av, en bananlimpa med havremjöl.


Isak blev nostalgisk när jag bakade Philadelphiabullar i långpanna och han kom ihåg att det var en favorit hos honom när han var liten.


Krämig kycklingpasta bjöd jag på en stressig måndag efter jobb och basketträning. Men tack vare söndagens förberedelser gick det fort att få middagen på bordet.

Hembakade nybakade grahamslimpor med solrosfrön bjöd jag på en lördag, tillsammans med årets första hembakade semlor.


Fläskfilégryta med dijonsenap, vin och ost gav oss helgkänsla mitt i veckan i slutet av januari. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar