måndag 3 februari 2020

Köttbullar i tomatsås med spagetti

Nu när en ny arbetsvecka har dragit igång tänkte jag dela med mig av ännu ett bra vardagsrecept. Såna kan man inte få för många av, eller hur?

Vi hade köttbullar kvar i frysen från i julas som jag tog upp i veckan. Men istället för de två vanligaste sättet att servera köttbullar på gjorde jag en ny variant. Vanligtvis äter vi köttbullar med makaroner och ketchup eller med potatis och brunsås. Jag var förberedd på klagomål när jag serverade köttbullarna på det här sättet, men alla klagomål uteblev till min stora förvåning och glädje.


Köttbullar i tomatsås med spagetti

Köttbullar
Spagetti

Tomatsås
1 röd chili
2 vitlöksklyftor
1 liten gul lök
1 msk olivolja
1 msk torkad oregano
1 msk torkad basilika
2 burkar krossade tomater
2 msk balsamvinäger
salt 
svartpeppar

Topping
parmesan

Finhacka chili, vitlök och gul lök. Fräs i olivolja i ett par minuter.
Tillsätt sedan oregano, basilika, krossade tomater och balsamvinäger.
Koka upp och sänk sedan värme och låt tomatsåsen puttra under lock på svag värme.
Smaka av med mer örtkryddor, salt o peppar.
Koka spagetti enligt förpackningens anvisningar.
Lägg ner köttbullarna i tomatsåsen och koka med tills de är varma.
Blanda ner spagettin och rör runt tills allt blandat sig väl.
Toppa antingen allting med parmesanost eller låt var och en strö det över sin portion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar