tisdag 16 juli 2019

Hallongrottor

Hallongrottor brukar inte vara nån storfavorit hos mig men de här blev riktigt goda. Vet tyvärr inte vad hemligheten är, varför dessa blev godare än andra varianter. Ganska snarlika recept tycker jag. Kanske att jag gjorde dem utan formar, lite större, att jag såg till att smöret var riktigt rumstempererat eller så har min smak förändrats.


Hallongrottor

4,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g rumsvarmt, mjukt smör
1 dl hallonsylt

Lägg alla torra ingredienser i en bunke och blanda ihop.
Tärna smöret och lägg ner i bunken. 
Arbeta ihop bara precis till det blir en deg.
Dela degen i ca 25 lika stora delar och rulla dem till jämna bollar.
Lägg varje boll på plåten, med ordentligt mellanrum. 
Kakorna smälter ut i ugnen och behöver därför gott om plats mellan varandra.
Gör en grop i mitten på varje boll. Fyll sylt i varje grop.
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 15 minuter.
Låt hallongrottorna svalna på plåten innan du serverar eller förvarar i en lufttät burk.


Vill man så kan man sätta degbollarna i småbrödsformar istället för direkt på bakplåtspapper. Men det fungerade överraskande bra att skippa formarna.

Jag använde hallonsylt den här gången men det fungerar med vilken sylt som helst och även rabarberkompott blir supergott och somrigt.


Vilken härlig sommardag det blev även i dag. Inte är det samma värme som i fjol, men när solen skiner blir det riktigt varmt och skönt. Prognosen säger att det ska bli mulet imorgon för att sedan blir soligt igen. Det låter perfekt med en mulen dag för då kan jag vara inne och städa klart inför fredagens kalas.

Det mesta är förberett och handlat inför kalaset men det är en del småfix kvar. Känner mig faktiskt ovanligt lugn. Har jag glömt något? 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar