lördag 6 juli 2019

Rabarberbullar med kardemummakrisp

Åh vad härligt att vakna upp till en ledig dag. Jag börjar med en lugn morgon med flera koppar te innan jag sätter igång med kalasplaneringen inför Idas födelsedag i morgon. Tror ni vi har en 11-åring här hemma som längtar till i morgon (då hon fyller 12)?

Jag förmodar att det är fler än jag som är lediga i dag och om även ni har lite småkasst väder så passar det perfekt att baka bullar. Jag försöker komma på en massa nya recept med rabarber för att kunna använda upp så mycket som möjligt av vår rabarberdjungel.


Rabarberbullar med kardemummakrisp

Rabarberkompott

300 g rabarber
1 msk vaniljsocker
150 g farinsocker
Skär rabarbern i centimetertjocka bitar. 
Lägg rabarber, farinsocker och vaniljsocker i en kastrull. 
Koka upp på medelhög värme tills sockret har smält och rabarberbitarna blivit mjuka. 
Rör om då och då för att sockret inte ska brännas vid. 
Kompotten ska tjockna och när den är något lösare än marmelad är den färdig. 
Låt kallna helt i kastrullen.

Mandelmassafyllning

125 g mandelmassa
125 g rumstempererat smör

Grovriv mandelmassan. 
Mosa ihop med smör till en jämn smet.

Kardemummakrisp

3 dl vetemjöl
0,75 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1,5 tsk nystött kardemumma
110 g smör, smält

Blanda ihop alla ingredienserna till en smulig massa och ställ kallt att vila en stund.

Vetedeg

50 g jäst
125 g smör, rumsvarmt
5 dl mjölk
0,75 dl socker
1 krm salt
1-2 tsk stött kardemumma
14-15 dl (ca 850 g) vetemjöl

Smula jästen i en bunke.
Värm mjölken till fingervarmt, häll lite över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt resten av mjölken, rumsvarmt smör, socker, salt, kardemumma och nästan allt vetemjöl, (spara lite till utbakningen om det behövs)
Arbeta degen smidig i maskin tills degen släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter.
Ta upp degen på arbetsbänk och dela i två delar.
Kavla ut varje del till en avlång, ca 0,5 cm tjock kaka.
Bred ut mandelmassefyllningen på degen. 
Bred sedan ut (delar av) rabarberkompotten över degen och mandelmassafyllningen.
Rulla ihop degen till en rulle, skär den i cirka 1-2 cm breda bitar och lägg i stora muffinsformar på en bakplåt.
Smula på kardemummakrisp mitt på bullarna.
Grädda i 220 grader i ca 12 minuter tills bullarna har fått fin färg. Ta ut plåten och låt bullarna svalna.


Det är inte mycket som slår kanelbullar enligt mig, eftersom det nog är det godaste jag vet. Men dessa rabarberbullar kommer inte långt efter. Kul och god variant på bullar. Men nästa gång tillsätter jag nog kanel till mandelmassafyllningen.

Jag använde inte alla rabarberkompott och det som blir över är perfekt att använda i filtallriken eller baka rabarbergrottor av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar