torsdag 11 juli 2019

Rabarber- och jordgubbsmuffins

Semestern började inte så bra. Jag skulle ju vara vaken sent och sova länge. Jag har varit vaken sent och sett serier, men det där med sovmorgnar har inte funkat. Jag har stigit upp före 7 alla tre semesterdagar. So far. Men snart hoppas jag att jag lyckas sova ytterligare en eller ett par timmar till på morgonen.

I dag vaknade jag före 6 av ett sms från Isak som förmodligen har fått halsfluss igen. Lider med honom, så jag ska inte klaga på att jag inte har fått nån sovmorgon än. Så mycket hellre det än att ha halsfluss som gör så sjukt ont.

I väntan på att övriga ska vakna så äter jag frukost nummer 1 för mig själv i ett tyst hus. Jag lär ju hinna med några frukostar den här morgonen. Kanske hinner jag smaska på en minimuffins också.

Oj, saknas det en muffins? 🙈

Rabarber- och jordgubbsmuffins

125 g smör
2 dl socker
2 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1,5 dl mjölk
rabarber
jordgubbar

Vispa smör och socker poröst.
Tillsätt äggen ett i taget och vispa ordentligt.
Blanda alla torra ingredienser och tillsätt till smeten växelvis med mjölken.
Rör om.
Klicka ut i muffinsformar (sätter du pappersformar i en muffinsplåt så behåller de fin form). 
Fyll formarna till drygt hälften.
Skär rabarber och jordgubbar i mindre bitar.
Tryck ner ordentligt i smeten.
Klicka ev lite mer smet uppepå.
Grädda i 225 grader ca 12-15 min för minimuffins. Gör du vanliga muffins så gräddar du dem i 200 grader i 15-20 minuter.


Jordgubbar och rabarber är verkligen är perfekt kombo. I paj, i saft, i sylt eller här som i muffins. Visst har ni provat?

Se till att trycka ner jordgubbarna och rabarbern ordentligt i smeten. Jag tyckte jag var ordentlig med det, men som du ser så trycktes de upp under gräddning. Jag gräddade mina perfekt, de blev supersaftiga och goda. Kan vara lite svårt ibland att få gräddningen perfekt när man har frukt o bär i bakverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar