måndag 11 mars 2019

Lingonpepparsås

Vilken god sås jag gjorde igår. En gräddig pepparsås där man anade lingonsmaken som gjorde att såsen kändes lite fräschare. Passade perfekt till älgsteken.


Lingonpepparsås

1 gul lök
2 dl lingon
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 msk fond
2 dl vatten
3 dl vispgrädde
salt

Finhacka och stek löken mjuk.
Tillsätt lingon och svartpeppar och stek hastigt.
Tillsätt fond, vatten och grädde.
Koka såsen till lagom tjock konsistens, under tiden trycker jag sönder lingonen lite då o då.
Sila såsen, koka upp igen och smaka av med lite salt.


Den här såsen kommer jag göra fler gånger, det var så himla gott med den svaga lingonsmaken som man bara anade. Fick lite känsla av att jag åt kålpudding där såsen blandar sig med lingonsylt 😀

God sås till älgstek och ugnsstekt potatis
Lika gott till stekt blomkål och älgstek 😀

Ida blev lite orolig när hon såg alla lingon i såsen eftersom hon inte tycker om lingon. Men jag övertygade henne om att det bara skulle smaka lite lingon och att vi skulle sila bort alla bär. Och hon tyckte att såsen blev lika god som vi andra tyckte.

En massa lingon i såsen som man silar innan man äter av den.

Jag har ett litet städprojekt på gång och funderar på om jag ska sätta igång redan idag eller om jag ska vänta någon dag...

Jag tänkte ta ett rum per dag och röja, sortera, kasta, dammtorka, dammsuga och skura. Som ni förstår kommer vissa rum ta längre tid än andra. Eftersom jag tänkte börja längst bort i huset som är ett förråd känns det lite motigt för just det rummet lär ta lite tid att få ordning på. Men så fint det kommer bli och så bra jag kommer må när det är gjort. Så varför vänta, nu är det bara att sätta igång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar