måndag 17 september 2018

Nougathavrerutor

De här kakorna är en av mina favoritkakor, en riktig sockerbomb men såå goda. När jag var yngre bakade jag dem ofta men se'n fick jag nötallergiska barn (trodde jag). Men efter att både Ida och Isak provokation mot hasselnötter gick bra (trots skyhöga värden på blodprov) så vågar jag nu använda nougat i bakning igen.

Havrekakor är alltid en favorit och dessa toppade med nougat blir så perfekt. Vill du göra dem glutenfria så går det också bra, använd glutenfritt havre och istället för den lilla mängden vetemjöl använder du nån mjölmix. Är man ovan att baka glutenfritt är det perfekt att börja med kakor liknande dessa då det är sån liten mängd vetemjöl.


Nougathavrerutor

200 g smör
9 dl havregryn
2 msk vetemjöl
1 msk bakpulver
2 dl socker
4 tsk vaniljsocker
4 msk sirap
250 g nougat

Smält smöret
Blanda havregryn, mjöl, bakpulver, socker, vaniljsocker och sirap.
Tillsätt det smälta smöret.
Bred ut i en lite mindre långpanna.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 10 minuter.
Skiva nougaten med t.ex. en osthyvel.
Lägg nougatskivorna på den heta kakan så att nougaten smälter, bred sedan ut den i ett jämnt lager.
Skär kakan i bitar medans den är varm.
Kyl ner kakan i kyl eller frys.

***********

Har veckan börjat bra för dig? Det har varit en helt ok dag för mig, men måndagar är verkligen ingen favoritdag. Hade gärna haft helg ytterligare en dag. Det vill jag oftast men framför allt den här helgen där större delen av lördan försvann till att lindra huvudvärk. 

Så perfekt att jag i dag hade en 45 minuters massage inbokad på lunchen. Så välbehövligt och skönt. Jag provade ett nytt ställe och dit tänker jag återvända för hon hittade mina ömma punkter på en gång så nu hoppas jag att jag får vara smärtfri ett tag.

Nu ska jag njuta av en lugn måndagkväll, hoppas ni också får en lugn och skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar