tisdag 4 september 2018

Kyckling Teriyaki med minimajs

Vi fortsätter att ha matkasse tre gånger i veckan och det fungerar riktigt bra. Vissa maträtter är så klart godare än andra och vissa skippar vi helt o hållet och använder ingredienserna till annat istället.

Den här kycklingen med teriyakisås modifierade jag en aning bl.a. att den får gå klart i ugnen istället för i stekpanna på spisen.


Kyckling Teriyaki med minimajs

1 kg kycklingfilé
salt, peppar
1 burk minimajs (à 425 g)
150 ml teriyakisås
sesamfrön

Skär kycklingen i 3 bitar på längden.
Stek kycklingen runt om i oljan i en stekpanna. Salta och peppra.
Lägg i en ugnsform.
Stek klart i ugnen 175 grader ca 8 minuter. Skär och kolla att kycklingen är genomstekt.
Låt majsen rinna av.
Häll minimajs och teriyakisås över kycklingen i formen.
Ställ in i ugnen tills allt blir varmt och det bubblar lite i teriyakisåsen.
Häll sesamfrön över och servera till t.ex. nudlar och broccoli.

Jag serverade broccoli och nudlar till kycklingen och båda tillbehören passade riktigt bra. Hade fler i min familj tyckt om broccoli hade jag lagt den i ugnsformen och låtit den bli varm i ugnen.

Om man har tinat kycklingen så går det jättefort och enkelt att fixa den här maträtten direkt efter jobbet. Och medan kycklingen är i ugnen så hinner man duka och fixa tillbehör. Me like! Man kan aldrig få för många goda vardagsrecept, eller hur?


Mycket på jobbet, mycket hemma och en förkylning på det var ingen rolig början på veckan. Men nu kan det bara bli bättre hoppas jag. Ska försöka komma i säng tidigt ikväll för "sova är bästa medicinen" enligt mig och något som jag tjatar om till mina barn. De blir en aning less mig ibland.

Våra nya rutiner som vi har börjat med i höst för att få en fungerande vardag har faktiskt fungerat över för väntan. Att ha matkasse är en sådan sak. Vi har justerat vissa grejer och lär göra fler justeringar framöver för vi lever ju i en föränderlig värld och inget kan ristas i sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar