torsdag 20 september 2018

Vaniljvinbärskaka

Jag har ju glömt att ge er receptet på den här goda kakan som jag bakade till Idas kalas för över två månader se'n. Jag tror i alla fall att jag har glömt det, om inte så kommer det här igen.

God sockerkaka, smarrig vaniljkräm och syrliga vinbär blir en perfekt kombo. Den smakar lite som vaniljsockerkakan som är en storfavorit. Vet ni vilken jag menar? Den här. Man bakar dem på helt olika sätt, men det som gör dem lika är vaniljsmaken och den lite kladdiga mitten.


Vaniljvinbärskaka

250 g smör
3 dl socker
3 ägg
5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
3 msk vaniljsocker
0,5 dl mjölk
Fyllning
2,5 dl vaniljkräm eller marsankräm
2,5 dl röda vinbär

Rör rumsvarmt fett och socker poröst. 
Tillsätt äggen ett i taget och rör emellan. 
Blanda torra ingredienser och rör ner det omväxlande med mjölken i smeten. 
Bred ut ca hälften av smeten i en smord och bröad form med avtagbar kant. 
Bred ut vaniljkrämen, inte ända ut till kanten och häll vinbären över. 
Bred försiktigt ut resten av smeten ovanpå, se till att smet möter smet i kanterna. 
Grädda i 175 grader ca 50 minuter i nedre delen av ugnen. 
Låt kakan svalna lite innan du tar loss kanten.

Jag blandade ihop kallrörd marsankräm som jag använde som fyllning, men kom ihåg att inte göra den för lös. Man vill ha vaniljkräm inte vaniljsås.

Så gott med de syrliga bären till den lite söta kakan och vaniljkrämen. Lite florsocker innan servering gör kakan vackrare och om man vill kan man servera en klick grädde till.

Smet i botten, vaniljkräm, röda vinbär....
....och sen mer smet överst. Se'n är det dags för gräddning.
Färdiggräddad smarrig kaka som gömmer vaniljkräm och röda vinbär.
Dags att smaka!

I dag är det inte vilken dag som helst för det är Olivias födelsedag. Min älskade Olivia fyller 19 år💖 Det har inte blivit mycket till firande i dag, men lite sång och paket fick hon i morse och middag på restaurang efter jobbet. Nu är hon på hockey, hoppas Luleå ger henne en vinst mot Örebro i present. Imorgon blir det lite mer firande med go'middag här hemma. Se'n laddar vi för nästa år då hon fyller 20 år!

Nu ska jag gå o förbereda morgondagens middag och efterrätt.
Ha en bra torsdagkväll så hörs vi imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar