måndag 10 september 2018

Ruccolapestokyckling

I helgens goda kycklinggryta använde jag en av mina nya favoritsmaker på färskost - Ruccolapesto. Har ni smakat? Att använda smaksatt ost är ett himla enkelt knep för att smaksätta grytor. Mitt favoritknep 😀


Ruccolapestokyckling

1 kg kycklingfilé
champinjoner
broccoli
1 förpackning ost med ruccolapesto-smak
4 dl grädde
salt o peppar

Dela kycklingen i mindre bitar, stek, salta o peppra. Lägg i en ugnsform.
Dela champinjonerna, stek, salta o peppra. Lägg i ugnsformen.
Tina fryst broccoli eller koka färsk broccoli nästan färdig. Dela i mindre bitar och lägg i ugnsformen.
Koka ihop ost och grädde, smaka av med salt o peppar. Häll i ugnsformen.
Tillaga i 200 grader ca 20 minuter.
Servera till t.ex. pasta.

Vill man så kan man koka ihop allt i en gryta på spisen istället för att värma på och koka ihop det i ugnen. Men jag tycket det är så smidigt och skönt att ha maten i ugnen, undan tiden så gör jag sallad och dukar. Dessutom är ugnsformar ofta finare än kastruller.

Här ser ni den goda osten jag använde.
Jag åt sallad till kycklingen, medan de övriga även åt pasta.
God helgmiddag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar