lördag 29 september 2018

Krämig kålrotsgratäng

Tänkte skynda mig att skriva ner receptet på den goda kålrotsgratängen till er så kan ni äta det till kvällens middag. Supergott tillsammans med en god köttbit och sallad. 


Krämig kålrotsgratäng

ca 500 g kålrot
2,5 dl grädde
200 g cream cheese
1 grönsaksbuljongtärning
salt, peppar
riven ost

Skala och skiva kålroten tunt.
Koka upp grädde, ost och buljongtärning på svag värme så att osten smälter.
Krydda med salt o vitpeppar.
Lägg ner kålrotsskivorna i kastrullen.
Låt koka 10-20 minuter, beroende på hur tunna skivor du lyckades göra.
Häll kålrot och gräddblandningen i en smord ugnsform.
Strö över riven ost.
Gratinera i 200 grader ca 30 minuter.


Eftersom kålrot är så hård är det bra att koka den nästan mjuk först. Inte så jobbigt men det blir magiskt gott. 

Jag måste blir bättre på att komma ihåg att göra den här smarriga gratängen när det är dags för helgmiddagar. När jag väl gör den så älskar jag, Olivia och Leif den, medan Ida och Isak inte "vågar" smaka. Igår åt de ugnsrostad potatis istället. Vilket misstag av dem 😀

Kålrot innehåller färre kolhydrater än potatis, men inte lika lite som broccoli, vitkål eller zucchini som jag också brukar göra gratäng på.

Underbart god fredagsmiddag
Kålrotsgratäng, oxfilé, sallad och ett glas vin 💖

Här är det lite smågrått ute så jag funderar på om jag skippar trädgårdsstädningen och börjar förbereda oss för vintern inomhus istället. Ta fram varmare kläder o skor och ta bort sommardito, dessutom behöver vi lägga bort utedynorna för vinterförvaring. Vi har ett perfekt utrymme under trappen för det, men det gäller att lägga "pusslet" rätt för att alla dynor ska få plats.

Men jag ska inte jobba hela da'n utan jag ska njuta av denna lediga dag lite också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar