torsdag 18 januari 2018

Saffranskladdkaka lchf

Fredag i morgon och sen helg! Hur underbart låter inte det 😀
Helg innebär ofta att vi äter lite godare och gärna nån efterrätt eller fika. De traditionerna vill jag inte skippa trots att jag kör en lågkolhydratkost nu. Förra helgen gjorde jag en jättesmarrig saffranskladdkaka utan socker och vetemjöl, som jag serverade med hallon och grädde. Ni har väl inte missat den goda kombon saffran och hallon?


Saffranskladdkaka lchf

125 g smör
1 pkt saffran
2 msk Icas sötströ
1 dl vispgrädde
4 ägg
0,5 dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl

Smält smöret i en kastrull där du även rymmer resten av ingredienserna.
Tillsätt saffran, sötströ och vispgrädde.
Låt svalna något innan du tillsätter äggen (så att de inte börjar tillagas).
Vispa sedan kraftigt. 
Vispa ner kokos- och mandelmjöl.
Smöra en springform på ca 22 cm. 
Grädda i 175 grader i ca 10-15 minuter.
Den blir perfekt om den är fast halvvägs in mot mitten och resten är dallrig. Den stelnar sedan i kylskåp.
Servera med vispgrädde och hallon.

Jag var så fikasugen när den väl var färdiggräddad och kunde inte vänta, då var den riktigt rinnig i mitten (men god) men efter en stund i kylskåpet fick den en perfekt kladdig konsistens.

Alltså det här var så gott så jag tror jag måste göra en till i helgen....eller inte. Men saffran och hallon blir så himla gott tillsammans så glöm inte att servera den med hallon. Jag brukar servera hallonsås till saffransglass också. Tips!

Mumsigt!
Rund, gul och vacker

Nu ska jag åka in till stan för fika med några kompisar. Det är faktiskt det svåraste med lchf - att äta o fika ute på stan. Som nu, jag är inte jättehungrig utan vill bara ha nå litet och inte nå sött. En macka hade varit perfekt, men nu äter jag ju inte bröd..... Sallad är för mycket. Undra om man kan beställa en halv salladstallrik? Vi får väl se vad det blir...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar