lördag 27 januari 2018

Krämig örtkyckling

Den underbara fredagkvällen har gått över till en härlig lördag. Huset är nystädat, kyl o frys påfyllda och inga måsten på agendan. Så nu ska jag bänka mig framför tv:n i ett par timmar för att se Lule möta Linköping. Men först ska jag ge er receptet på denna superogda kyckling eller rättare sagt supergoda såsen, jag hade velat ha en sked för att få upp all sås.


Krämig örtkyckling

1 kg kycklingfiléer
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad rosmarin
2 tsk salt
2 krm svartpeppar

1 rödlök
1 paprika

Örtsås
2,5 dl creme fraiche
3 dl grädde
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad rosmarin
0,5 msk soja
3 msk kycklingfond
salt, peppar

Skär kycklingen i mindre bitar.
Sprid ut kycklingbitarna på ett fat, strö kryddorna över.
Stek kycklingen i omgångar tills den fått fin färg. Lägg på fat åt sidan.
Klyfta löken, stek den mjuk. Lägg åt sidan.
Skär paprikan i ganska stora bitar, fräs den lite snabbt. Lägg åt sidan.
Koka upp alla ingredienser till såsen.
Lägg ner kyckling, lök och paprika i såsen och låt allt puttra i ca 5 minuter.

Jag har ätit den här kycklingen i tre dagar men jag är ändå inte less den eftersom den var så otroligt got. Fast nu är den slut så det blir ingen mer lunchlåda. Men  jag lär snart göra en ny omgång för hela familjen älskade den. Ida tyckte att den påminde om julmustkycklingen och det var inte så konstigt eftersom det är rosmarin i båda.


Yes Lule gjorde 1-0, perfekt start! Nu ska jag stänga ner datorn och koncentrera mig på matchen ett tag. Fast vem vet, jag kanske slumrar lite för jag blev helt plötsligt riktigt trött.

Ha en härlig lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar