onsdag 20 september 2017

Äppelmuffins socker- och glutenfri

Alltså hur gott kan det va'!
När man lyckas så här bra med bakningen då är det inte jobbigt att äta lågkolhydratkost. Dessa gjorde jag i lördags och jag måste göra dem snart igen. Oj så jag njöt!


Äppelmuffins socker- och glutenfri

1-1,5 dl sötströ
150 g smör, rumsvarmt
2 ägg
1 dl crème fraiche
2 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver

2 äpplen
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma

Vispa mjukt smör och sötning pösigt. 
Rör ner äggen och sedan crème fraîche. 
Blanda de torra ingredienserna och rör ner.
Skala och dela äpplen i mindre bitar. Lägg i  en skål och blanda med kanel och kardemumma.
Sätt muffinsformar i en muffinsplåt.
Fyll muffinsformar till två tredjedelar med smet och tryck sedan ner äppelbitarna i smeten.
Grädda i lite drygt 200 grader ca 15-20 minuter beroende på storlek, känn med sticka.

Jag gjorde bara en halv sats först eftersom jag var osäker på hur gott det skulle bli. Gissa om jag ångrar att jag inte gjorde en hel sats - 12 st härliga muffins. De var lika goda och saftiga dagen efter, sånt är extra bra när man bakar. Vissa bakverk t.ex. bullar blir så torra o tråkiga efter en natt och måste frysas in direkt.

För att de ska hålla sin fina form ställer jag muffinsformar i en muffinsplåt. Enkelt o smidigt!

Äppelmuffins och en klick grädde. Lycka!
På väg in i ugnen!


Nyuttagna. Gissa om det luktade nå gott i köket!

De fick svalna en aning.....

...innan jag njöt av dem med grädde.

I dag är en väldigt speciell dag för mig eftersom mitt äldsta barn, älskade Olivia, fyller 18 år och blir myndig. Så i dag ska vi fira hela da'n, vi började med hotellfrukost och fortsätter med..... Ja det tänker jag inte avslöja än men följ mig på Instagram (@matro_sara) så lär du få se mer av vår eftermiddag och kväll.

2 kommentarer: