tisdag 26 september 2017

Skaldjurspaj med curry

Oftast smaksätts skaldjurspajer med dill men i söndags provade jag en annan kryddning och det blev superlyckat. Jag gjorde pajen lchf-vänlig och glutenfri, men vill du göra ett annat pajskal finns det en massa olika varianter här.


Skaldjurspaj med curry

Lchf-pajskal

3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
40 gram smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg

Mixa lite av mandelmjölet och sesamfrön i mixer/blender.
Lägg i resterande ingredienser och kör till en deg. 
Lägg degen att vila i kylskåp ca 30-60 minuter.
Tryck ut pajdegen i en pajform och förgrädda i 175 grader i ca 7 minuter.

Skaldjursfyllning

1 burk räkor i lag
1 burk kräftstjärtar i lag
3 dl riven ost

2 dl crème fraiche paprika och chili 
3 ägg
1/2-1 tsk curry
1 krm cayennepeppar

Lägg räkor och kräftstjärtar i pajskalet.
Strö över riven ost. 
Vispa samman ägg, crème fraiche och kryddor. 
Häll röran i pajformen och grädda i ca 40 min i 200 grader.

Det här blev en jättebra smakkombination och med tanke på att hela pajen gick åt så verkar det även ha varit flera gäster som tyckte att det blev lyckat. Förmodligen hade det blivit godare med handskalade räkor - för det blir alltid bättre. Men nu hade jag varken tid eller lust att skala en massa räkor inför lunchen och då är räkor i lag en bra genväg.

En massa smarrigt på väg in i ugnen.
Redo att ätas!

Jag höll på att missa säsongspremiären av Hela Sverige bakar, men upptäckte mitt misstag redan efter fem minuter. Vilken tur! Så nu sitter jag bänkad med en kopp te och ser på alla duktiga hemmabagare och blir såå sugen på nå gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar