måndag 18 september 2017

Krämig citronkyckling

Måndagen startade på bästa sätt!
Jag hjälpte två kunder som blev så otroligt glada över min hjälp och deras lycka smittade av sig så jag har känt mig glad och på topp hela da'n. Hoppas hela veckan fortsätter på samma sätt 😀

Igår åt vi en supergod kycklingrätt med smak av citron och den var minst lika god i dagens matlåda.


Krämig citronkyckling

1 zucchini
4 soltorkade tomater
1 kg kycklingfilé

citronsås
3,5 dl grädde
2 dl crème fraiche
2 msk kycklingfond
1 citron, skal o saft
persilja
citrontimjan
salt o peppar

riven ost

Stek zucchinin i bitar. Lägg i en ugnsform tillsammans med bitar av soltorkade tomater.
Stek kycklingfiléerna i bitar, lägg i ugnsformen.
Koka ihop ingredienserna till citronsåsen. Häll den i ugnsformen.
Strö riven ost överst.
Tillaga i 225 grader ca 20 minuter.

Mums så gott det blev. Ida kallar det för kyckling i fisksås och det är kanske inte så konstigt för oftast är det nog till fisk som jag använder så mycket citron. Det smakar riktigt mycket citron och det var supergott.

Jag åt stekt strimlad vitkål till kycklingen och det blev perfekt, nästan så att jag lurade mig själv att jag åt pasta som de andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar