onsdag 27 september 2017

Kycklingcurrygratäng

Nu ska ni få ett riktigt supergott vardagsrecept. 
Snabblagat tack vare att man använder grillad kyckling. Jag hade dessutom extra tur för jag hade färdiggrillad kyckling i frysen, så jag behövde inte ens på affären. Självklart går det bra att använda kycklingfiléer som man steker först.


Kycklingcurrygratäng

1 grillad kyckling
körsbärstomater
riven smakrik ost

Currygrönsaker

2 tsk curry
1 röd paprika
1 gul lök
1 burk hela champinjoner

Sås

2 dl crème fraîche
2 dl grädde
2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
2 tsk paprikapulver
salt och peppar
ev. curry

Bena ur kycklingen och dela i mindre bitar.
Smält smör i en stekpanna, tillsätt curry och fräs nån minut.
Finhacka löken och tillsätt till currysmöret, stek på låg värme tills den mjuknar.
Skär paprikan i små bitar och sätt i stekpannan tillsammans med champinjonerna, höj värmen och stek nån minut.
Lägg de stekta currygrönsakerna i botten på en ugnsform.
Lägg kycklingbitarna ovanpå.
Vispa ihop alla ingredienser till såsen i stekpannan och koka upp. Smaka ev av med mer curry.
Koka några minuter. 
Häll såsen i gratängformen.
Dela körsbärstomaterna och toppa gratängen med tillsammans med riven ost.
Gratinera i 225 grader cirka 20 minuter.

Hela familjen älskade den här gratängen så den lär stå på vårt middagsbord snart igen. Jag älskar gratänger, jag älskar lättlagat och jag älskar när hela familjen tycker om det jag lagar.

Krämigt och gott!
Mums, färdig att avnjutas!

Nu ska jag ta en liten snabb power nap i soffan innan vi alldeles strax ska i väg på basket, det är dags för damernas seriepremiär och jakten på ett nytt guld är i gång. Vi njuter fortfarande av den magiska kvällen i våras, som du kan titta tillbaka på här.

Det är mycket basket nu - i går var jag o tittade på Idas träning, i dag är det seriematch, i morgon har Ida träning igen och på lördag är det cup hela dagen för Ida. Men det är så skönt att sitta inne i varma sporthallar istället för i kalla ishallar och vid regniga o blåsiga fotbollsplaner som jag också har gjort i flera år, så jag klagar inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar