måndag 26 juni 2017

Skagencheesecake

Godast på midsommarbuffén - om jag får säga det själv 😁
Svårt att misslyckas när det är handskalade räkor inblandat, eller hur? Jag älskar allt med räkor - skagenröror, smörgåstårtor, grytor, på mackor eller bara äta som de är.


Skagencheesecake

Botten
6-8 skivor kavring
75 g smält smör

Cheesecakesmet
500 g räkor med skal
3+1 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
1 burk (125 g) färskost med pepparrotsmak 
0,5 dl finhackad dill
0,5 finhackad rödlök
2 msk röd stenbitsrom
4 st gelatinblad

Garnering
500 g räkor med skal
1 citron i tunna skivor
gurkskivor
röd stenbitsrom eller löjrom

Botten
Smula kavringen i en bunke. Smält smöret, häll i bunken och rör om.
Tryck ut kavringsdegen i en form med löstagbar botten, klädd med fastklämt bakplåtspapper i botten. 
Ställ kallt. 
Cheesecakesmet
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 10 min. 
Skala och hacka räkorna grovt. 
Blanda dem med ca 3 dl crème fraiche, majonnäs och färskost, finhackad dill, rödlök och stenbitsrom.
Krama ur gelatinbladen ordentligt. 
Värm resterande crème fraiche försiktigt i en kastrull. 
Lägg i gelatinbladen och låt smälta på låg värme under omröring. 
Häll ner detta i cheesecakeblandningen och blanda ordentligt. 
Häll smeten i formen och täck med plastfolie. 
Låt stå i kylen minst 5 timmar, gärna över natten.
Garnering
Garnera cheesecaken innan servering med stenbitsrom, gurk- o citronskivor och skalade räkor.

Jag måste göra den här snart igen. Den var så god, så vacker och så enkel att göra. Cheesecaken fick stå hemma i vårt kylskåp tills det var dags att äta så Olivia som kom lite senare fick bära med sig den och hon fick så mycket beröm för den längs vägen. Många av grannarna tyckte att hon kunde lämna av den hos dem istället.

Jag hade gärna garnerat med löjrom istället för den här billigare (och inte lika goda) varianten av rom, men jag blev lite snål eftersom det var kvar så mycket i burken efter att jag hade haft det i cheesecakesmeten. Men nästa gång kanske jag lyxar till det lite mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar