lördag 24 juni 2017

Midsommar 2017

Hoppas ni hade en bra midsommar. Det hade jag!
Efter en mulen dag så sprack det upp och blev soligt o skönt precis när vi hade planerat att träffas. Vi var fem familjer med barn som träffades för knytis och dukade upp en stor och god midsommarbuffé, barnen lekte lite midsommarlekar och vi hade trevligt långt in på kvällen/natten.

På buffén fanns traditionell midsommarmat som sill, gravad lax, gubbröra, färskpotatis, skagen-cheesecake, ostar, kavring, laponiabröd, tunnbröd, sallad, lax- och potatispaj, pommes frites, potatissallad, ört- och vitlökssås, tzatziki och grillat kött.

Till efterrätt hade jag gjort två olika jordgubbstårtor och det sa bara swish så var båda slut. Gott betyg! Jag hoppas alla hann smaka, annars får de nya chanser på våra kommande sommarkalas för oj vad jag ska baka jordgubbstårtor i år.

Det fanns så mycket gott att äta från och jag hade gärna ätit rester av allt i dag
Fin dukning och god dryck hör också midsommar till.
En av midsommarlekarna krävde samarbete på hög nivå...och det gick galant!
Jag gjorde tre tårtor, dels en skagencheesecake och dels två jordgubbstårtor.

Köket ser ut som ett bombnedslag efter allt bakande och matfixande i går så jag funderar på att passa på att baka lite till Idas och mitt kalas. Lika bra att fortsätta stöka ner innan jag storstädar och tar bort allt mjöl och all disk. Och nu kom jag dessutom på att jag måste baka en långpannekaka till måndag då vi har ett kioskpass för Isaks fotbollslag. Till dess tror jag att jag bakar den populära Silviakakan, men vad ska jag baka till våra kalas? Det blir nog att googla och inspireras lite i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar