torsdag 8 juni 2017

Minttryffel

Mint och choklad kan vara bästa kombinationen - ever. Jag verkligen älskar choklad smaksatt med mint och dessa lena minttryfflar med krispigt yttre är sååå goda och jag skulle mer än gärna äta minst en varje dag till mitt efter-middag-te.


Minttryffel

200 g mörk choklad med mintsmak
1 dl grädde
ev. pepparmyntsolja
garnering: råsocker

Bryt chokladen i bitar och lägg i en bunke.
Koka upp grädden och häll den över chokladen.
Rör tills chokladen smält.
Smaksätt ev. med någon extra droppe pepparmyntsolja.
Låt svalna, men lämna inte så att det hinner stelna helt.
Forma till kulor och rulla i råsocker. 

Jag använder ofta råsocker att rulla tryfflar och chokladbollar i, det blir så guldglittrigt och fint. Till dessa tryfflar som har så len konsistens blir det bra med lite knaster också. Som proffsen brukar säga "Bra med olika textur".


Nu har vi Bieber-fever igen. Kan ni tänka er att Justin Bieber är i lilla Norrbotten på semester inför sin spelning i helgen på Summerburst. Ganska otroligt, va? Han landade i Luleå igårkväll och i dag är han i skogarna utanför Boden och "campar". Hade inte Olivia jobbat hade hon nog velat åka dit o spana.

Själv har jag efter jobbet suttit inne på Leos lekland i över tre timmar trots kanonväder ute. Men som klassmamma för Idas klass var jag tvungen vara med i dag då det var dags att göra av med en massa pengar som de har sparat ihop under deras 4 år på Munkebergsskolan. Lek, bus, middag och glass hann de med under dessa timmar och alla verkade så himla nöjda, glada och trötta när det var dags att åka hem. Glada barn är så underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar