lördag 25 april 2015

Vitlöksfyllt lantbröd

Nu har familjens stora slalomåkare, dvs Leif, Isak och Ida, åkt till Dundret för två dagars slalomåkning så här i slutet av säsongen. De klev upp tidigt för att åka de cirka 20 milen, hoppas de har samma kanonväder som vi har. Mina egna planer för dagen har ändrats något men kvällens roligheter står kvar på agendan - sånt planerar man inte bort :) Nej, nu är det hög tid för mig att dricka upp teet, fixa till mig och sen promenera in till stan för kvällens planeringsmöte och kick-off. Kom ihåg att följa mig på Instagram där jag heter matro_sara

Till gårdagens fredagsmys gjorde jag ett vitlöksfyllt lantbröd till min vitlöksbröds-tokiga familj.


Vitlöksfyllt lantbröd
grekisk lantbröd
75-100 g smör, rumstempererat
2-3 vitlöksklyftor
2 dl riven ost

Skär brödet i rutor, nästan helt igenom.
Mosa ihop smör och pressade vitlöksklyftor. 
Smöra sedan i skårorna, försök att täcka alla sidor av bitarna så gott det går.
Tryck sedan ner ost i skårorna så gott det går.
Gratinera i ugnen i 200 grader ca 10-13 minuter. 
Servera!

Jag använde ett grovt grekiskt lantbröd därför är det så brunt, jag har alltså inte haft inne det i ugnen så länge så att det har bränts :) Det här var ett roligt sätt att servera vitlöksbröd på, så det kommer jag göra fler gånger. Men nästa gång ska jag göra lite större rutor för det var så himla krångligt att komma åt överallt och jag rev nästan sönder bröd-rutorna innan jag var klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar